اسباب بازی و بازی های رایانه ای نقش مهمی در آموزش، رشد و تکوین شخصیت مودکان و نوجوانان داشته و واردات و فروش اسباب بازی بی کیفیت وو نامناسب در کشور، یکی از دغدغه های مهم مسئولان فرهنگی و اقتصادی کشورمان محسوب می شود.

میانگین سرانه فروش اسباب بازی

برخی از انواع عروسک ها مانند آنچه که با ظهور باربی رخ داد، آنچنان تاثیر فرهنگی و اجتماعی دارند که مسئولان جوامع مجبورند برای مقابله با آن فعالیتهای فراوانی را انجام دهند. لذا ارائه و پیاده کردن راهکارهای مختلف برای تولید و رونق استفاده از عروسک های مناسب در کشور می تواند به رشد بهتر جسمی، روانی، عاطفی و اخلاقی کودک کمک کند. هم اکنون بر اساس بررسی های نهادهای مسئول در کشور، میانگین سرانه فروش اسباب بازی در جهان 34 دلار است و این میزان در ایران به حدود 3 دلار می رسد و در سال 1392، حدود 200 واحد صنفی تولید اسباب بازی در کشور وجود دارد و در بخش توزیع و فروش اسباب بازی نیز حدود 4 هزار واحد فعال هستند.

خرید و فروش اسباب بازی قاچاق در ایران

گفته می شود نیاز ایران به اسباب بازی، سالانه 100 میلیون دلار است که قاچاق، حدود 50 درصد این نیاز را تامین می کند و بر این اساس، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با صدور دستورالعملی با عنوان "ساماندهی، کنترل سطح عرضه و مهار قاچاق" به همه دستگاههای مربوطه، وظائف و دستورات مهمی را درباره واردات، تولید و فروش اسباب بازی و بازی های رایانه ای صادر کرده است. در این دستورالعمل، از مواردی چون تولید غیرکیفی اسباب بازی در داخل کشور، عدم تولید عروسک ملی در داخل کشور یا بدون تنوع تولید، تولید بازی های رایانه ای خارجی با پشتوانه تبلیغاتی وسیع، نظارت ضعیف بر واحدهای صنفی و ارزانی قیمت و فروش اسباب بازی های قاچاق به عنوان نقاط مهم ضعف در این موضوع یاد شده است.